پوست و مو
نوشته شده توسط : فاطمه

پوست و مو

پوست و مو قسمتی از دستگاه محافظتی بدن میباشد.ناخن و غشای مخاطی نیز بخش های دیگر این دستگاه محافظتی و پوششی میباشند.

پوست ومو

لایه های مختلف پوست

اپیدرم:خارجی ترین لایه بیرونی پوست میباشد
درم: لایه داخلی ضخیم تر است
هیپودرم:متصل کننده ی پوست با بافت های ماهیچه ای

مو

مو عضوی روینده از پوست در پستانداران می باشد ،عایق بندی گرمایی در برابر سرما یکی از کارکردهای مو میباشد ، در سیستم انسان به علت روند تکامل، موی بدن کم پشت شده و کار کرد عایق بندی خود را از دست می دهد اما همچنان موی سر این کارکرد را دنبال میکند.

 

قسمت های مختلف ساختار مو

ساقه مو: قسمتی از پوست که قابل رویت می باشد و خارج شده است.
ریشه مو: بخشی که زیر پوست قرار گرفته است.
فولیکول مو :در ناحیه درم که ریشه مو در آنجا رشد میکند مسیری وجود دارد که به آن فولیکول میگویند.

 

راهکارهای مراقبت از پوست ومو

برای نگهداری و زیبایی پوست و مو راه هایی وجود دارد که در زیر به برخی از این راه های مراقبت از پوست و مو اشاره می کنیم :

تنظیم خواب  :تنظیم خواب مناسب برای حفظ سلامت پوست و مو و زیبایی بسیار موثر می باشد ؛حداقل خواب مناسب و مورد نیاز برای حفظسلامتی پوست و مو بین شش تا هشت ساعت می باشد .در این بازه ی زمانی، سلول های خسته و آسیب دیده پوست و مو از رادیکال های آزاد بازسازی می شوند ،نحوه ی درست خوابیدن  تاثیر به سزایی در ایجاد چین و چروک در پوست صورت ندارد ولی بهتراست این عوامل رعایت شود مثلا می توانید به پشت بخوابید که به پوست صورت آسیبی نرسد.

 

نوشیدن آب کافی در سلامتی پوست و مو

نوشیدن آب به مقدار لازم موجب آبرسانی به پوست و مو و بالا بردن متابولیسم پوست و مو می شود. روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید تا  به جوان شدن و شاداب شدن و زیبایی پوست و مو کمک کنید.

 

ماساژ خانگی پوست و مو

ماساژ پوست و مو با ترکیبی از ماست و شکردانه نرم پرتقال، لیموترش، نارنج و مرکبات ترش و سپس شست‌ و شو با آب سرد، برای پوست های مرده و کدر و چرب و مختلط ،از نظر ساختار مناسب است و در پوست و مو افراد تاثیر می گذارد.

 

رفع خستگی پوست و مو

برای برطرف کردن خستگی پوست و مو  بعد از فعالیت های روزانه بهترین کار ماساژ پوست با انبه تازه یا گذاشتن حلقه های انبه بر روی پوست یا مخلوطی از جوی پوست کنده ،عسل و کمی شیر سرد روی پوست است سپس بعد ازچند دقیقه پوست خود را با آب سرد بشویید.

 

آرامش مو

می توانید با آب دو عدد لیمو ترش را به صورت اسپری روی موها بپاشید،آن ها را به آرامی ماساژ داده تا زمانی که این محلول با پوست تماس پیدا کند. سپس بعد از گذشت نیم ساعت موها را آبکشی نمایید.

 

شادابی رنگ پوست و مو

اگر موهایتان رنگ شده و آسیب دیده است برای شاداب کردن موها می توانید حنا را با 2 قاشق چای خوری رزماری و دو فنجان آب ولرم و دو قاشق چای خوری چای مخلوط کرده و مخلوط را با یک چهارم فنجان به شامپو اضافه کنید.بعد از اینکه خوب هم زدید، موهایتان را به آن مخلوط آغشته کنید تا15 دقیقه روی موهایتان بماند و سپس شستشو را انجام دهید ،تغییر رنگ و کیفیت موی خود را می توانید مشاهده کنید و به پوست و موی خود شادابی ببخشید.

 

 

لایه برداری پوست

برای شفاف و شاداب و درخشان شدن پوست و مو می توانید پوست خود را لایه برداری کنید،ابتدا صورتتان را بشویید تا آلودگی از سطح پوست پاک شود ، سفیده یک عدد تخم مرغ را با یک قاشق عسل که کمی گرم شده است را مخلوط کرده و  این ترکیب را روی پوست قرار داده به طوری که کل پوست را بپوشاند .بعد از گذشت نیم ساعت، صورت خود را با آب سرد بشویید .سپس با کیسه یخ به آرامی روی پوست بکشید تا پوست سرحال شود.

عرق کردن پوست و مو در فصل گرما و تابستان طبیعی است .برای کنترل پوست و مو از چربی و عروق، از آب لیمو ترش و کمی نمک استفاده کنید. با کمک پنبه این مخلوط  را  به آرامی روی پوست بمالید و بعد از گذشت نیم ساعت پوست را با آب سرد بشویید.

سرکه سیب برای مو

برای شفافیت موی خود میتوانید از سرکه سیب استفاده کنید. بعد از شستشوی مو با شامپو یک چهارم لیوان سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و موهایتان را با این مخلوط شستشو دهید.

ماسک موی موز و تخم‌مرغ

برای درخشان شدن موها میتوانید از این ماسک استفاده کنید ،مخلوطی را با استفاده از له کردن موز و یک عدد تخم مرغ درست کنید این مخلوط را به موهایتان بمانید برای مدت 30 دقیقه بعد از آن موهایتان را با شامپو بشویید.  در نتیجه به شفاف شدن موهایتان کمک خواهید کرد.

بهبود لکه های پوستی

از آب گوجه فرنگی  همراه شیر میتوانید برای ازبین بردن لکه ها استفاده کنید .به این شکل که داخل گوجه را خالی کرده آب آنرا گرفته و با 3 قاشق شیر گرم مخلوط کرده و با تکه پنبه ای این مخلوط را به پوست بمالید و 15 دقیقه بگذارید روی پوست بماند و با آب خنک شستشو کنید . این ترفند را دو بار در روز تکرار کنید  و مطمین باشید لکه ها به تدریج از بین میروند.

بیشتر اوقات سر موها به دو شاخه تقسیم میشود که به آن موخوره میگویند .دلیل موخوره گرفتن موها استفاده مکرر از سشوار ،اثرات نور خورشید، رنگ کردن موها و تغذیه نامناسب  میباشد  ،برای از بین بردن موخوره میتوان از روغن بادام شیرین برای ترمیم و تغذیه موها استفاده کرد. به این صورت که شب، قبل از خواب، د رحالی که موها خشک است، کمی از روغن رابه کف دست زده و موها را با آن ماساژ دهید ،و صبح، موها را بشویید. با تکرار این کار در طی پانزده روز میتوانید نتیجه آن را ببینید.

چربی پوست و مو

ماده ای به نام سبوم که روغنی میباشد را فولیکول های موجود در بافت پوست سر و منافذ پوست که غدد سبابه شناخته میشود را تشکیل میدهند ،این ماده پوست سر را مرطوب کرده و از خشک شدن پوست سر جلوگیری میکند ولی گاهی به دلیل شرایطی ،تولید بیش از حد این ماده در غدد سبابه موجب چرب شدن پوست و مو  می شود.

  علل چرب شدن موها

یکی از عوامل بسیار مهم در تعیین سطح چربی، هورمون ها هستند ، زمانی که هورمون ها دوباره بالانس میشوند سطح سبوم  پایین آمده و به شرایط نرمال خود میرسد و پوست و مو هم چربی طبیعی خود را پیدا می کنند.

یکی دیگر از عوامل چرب شدن پوست و مو ،دخالت دست ها ،شانه و برس آلوده به پوست و مو میباشد.

استرس : یکی از عوامل تشدید کننده چربی پوست و مو به حساب می آید  هنگامی که استرس میگیرید هورمونی به نام آندروژن تولید سبوم را کنترل میکند و باعث چرب شدن زود هنگام پوست و مو  می شود.

شستشوی زیاد پوست و مو :شستشوی روزانه پوست و مو با شامپو باعث از بین بردن چربی طبیعی پوست میشود و پوست را تحریک میکند  در نتیجه پوست سر مجبور میشود سبوم تولید کند ،بهترین کار این است که موها را دو تا سه بار در هفته شامپو بزنید.

 

lkfu : http://drsodaei.com/%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D9%88/

دکتر سهیلا سودایی





:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: